Portál Mapa regionálneho školstva slúži najmä na zníženie informačnej nerovnosti v regionálnom školstve na Slovensku. Záujemcom o štúdium a ich rodičom ponúka informácie, ktoré im môžu pomôcť v rozhodovaní sa pri výbere školy. Odbornej verejnosti ponúka portál jednoduchší prístup k informáciám, ktoré boli až doposiaľ často neprístupné alebo prístupné len neprehľadne.
Regionálne školstvo predstavuje komplikovaný systém zložený z rôznych typov škôl s rozmanitou organizačnou štruktúrou. Je preto často zložité porovnať si informácie o školách medzi sebou. Historicky informácie o školách zbieral Ústav informácií a prognóz školstva, v súčasnosti Centrum vedecko-technických informácií SR, ale pre ich komplexnosť a komplikovanosť nie je vždy jednoduché im porozumieť alebo vztiahnuť na konkrétne školy alebo do konkrétneho regiónu.
V projekte portálu Mapa regionálneho školstva sa preto snažíme odstrániť túto bariéru a informácie podať v čo najjednoduchšej podobe s využitím mapového rozhrania.
Ak si myslíte, že zverejnené informácie a údaje v prípade niektorej školy nie sú korektné, neváhajte nahlásiť chybu kliknutím na odkaz nahlásiť chybu, ktorý sa nachádza na každej s kariet s detailnými informácii o škole. Vaším podnetom sa budeme zaoberať.
Zdroje údajov použitých v projekte
Údaje | Zdroj | Dátum |
---|---|---|
Zoznam škôl, kontakty, web adresy | Register škôl a školských zariadení | december 2023 |
Počty žiakov škôl | Výkazy "Škol" | šk. rok 2023/24 |
Počty žiakov zo soc. znevýhodneného prostredia | Eduzber | šk. rok 2023/24 |
Počty žiakov zapojených do duálneho vzdelávania | Eduzber | šk. rok 2023/24 |
Počty zamestnancov | Výkaz Škol 1-04 | aktuálny kvartál |
Rozpočet, vybrané ukazovatele rozpočtu, dary, protokol | Výkaz k správe o hospodárení | za rok 2022 |
Počty odborov stredných škôl | Agenda Prijímacie pokračovanie | šk. rok 2024/25 |
Výsledky Maturity a Testovania9 | NIVAM | šk. rok 2022/23 |
Nezamestnanosť absolventov | Štatistika Ústredia práce sociálnych vecí a rodiny | máj 2023 |
O koncepte odstraňovania informačnej nerovnosti.
V krajinách s úspešnými vzdelávacími systémami sú zverejňované relevantné informácie o uplatniteľnosti absolventov v praxi, o kvalite ich vzdelania, o odbornosti pedagógov škôl v oveľa väčšej miere než na Slovensku. Málo objektívnych informácií o školách vytvára tzv. „informačnú nerovnosť", ktorá neumožňuje v dostatočnej miere dosahovať vyššiu kvalitu vzdelávania.
Informačná nerovnosť vo všeobecnosti nastáva, ak jedna strana trhu kvalitu pozná (napríklad pedagógovia či vedenie škôl) a druhá nie (napríklad uchádzači o štúdium alebo rodičia). V takom prípade súťaž medzi školami nedokáže zabezpečiť optimálnu úroveň kvality.
Ak v školstve nedokáže uchádzač alebo študent rozoznať kvalitu a podľa nej sa rozhodovať, potom pre školy neexistuje dostatočná motivácia poskytovať čo najkvalitnejšie vzdelanie a horšie školy tak nemusia byť vytláčané zo súťaže tými lepšími. Za tento ekonomický koncept získal v roku 2001 americký ekonóm George Akerlof Nobelovu cenu (zdieľanú spolu so Spencom a Stiglitzom).